انتخاب بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم

انتخاب بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم

این مقاله به سوالات شما در مورد انتخاب بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم پاسخ خواهد داد.

در بین تمام روش های اتصال آلومینیوم، اتصال به وسیله ی چسب شاید پیچیده ترین روش باشد. بزرگترین مزیت استفاده از چسب عدم آسیب رساندن به بسترآن در کوتاه مدت یا بلند مدت است. گاهی اوقات ممکن است در انتخاب چسب مناسب مشکل وجود داشته باشد. پس چگونه می توانید تصمیم بگیرید که کدام چسب برای موقعیت شما بهترین است؟

ممکن است شما یک تولید کننده بزرگ حمل و نقل یا شرکت ساختمانی باشید که به دنبال بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم هستید و مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید.

با این حال، انتخاب بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم یک مفهوم کاملا ذهنی است. اگر نظر ما را بپرسید، می گوییم که به طور کلی چسب مبتنی بر پلیمر “بهترین” چسب برای اتصال آلومینیوم است .

همانطور که گفته شد، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. استحکام، زمان واکنش و میزان آماده‌سازی سطح مورد نیاز، همه عواملی هستند که می‌توانند نقش مهمی در تعیین بهترین گزینه ایفا کنند.

در این مقاله به بررسی چسب های مختلفی می پردازیم که می توانند آلومینیوم را بچسبانند. سپس عوامل مختلف (مانند قدرت، زمان تاثیر و غیره) را بررسی خواهیم کرد.

در پایان مقاله، شما یک خریدار خبره خواهید بود که می توانید بهترین چسب را برای چسباندن آلومینیوم خود انتخاب کنید.

چگونه انواع مختلف آلومینیوم بر روی پیوند تاثیر می گذارد؟

آلومینیوم یک فلز بسیار محبوب است. وزن سبک و استحکام بالای آن موجب شده است که اغلب به عنوان گزینه ای مناسب برای موقعیت های سازه ای است. با این حال، بیشتر به دلیل خواص ضد خوردگی خود شناخته شده است.

همین ویژگی ها دلیل محبوبیت آن در صنایع تولیدی و ساختمانی است. پانل های اتوبوس، پانل های کامپوزیت برای کاروان ها و سازه های ساختمانی نمونه هایی از مواردی هستند که در ساخت آنها از آلومینیوم استفاده می شود و ممکن است نیاز به اتصال سایر قطعات نیز به آلومینیوم وجود داشته باشد.

آلومینیوم دارای درجات کیفی مختلفی است و این درجات مختلف گاهی اوقات می تواند در استفاده از چسب مناسب متفاوت ایجاد کند.

نمونه بارز آن آلومینیوم آندایز شده است . آماده سازی سطحی که قبلاً دچار خوردگی شده است نیز بر توانایی آن برای اتصال درست، تأثیر می گذارد. علاوه بر این چسباندن آلومینیوم برس خورده نیز دشوارتر از آلومینیوم تصفیه نشده است.

همچنین می توانید از آلومینیوم تصفیه شده با پلاسما یا با خلوص بالا استفاده کنید. این عملیات سطحی در نهایت می تواند بر توانایی چسب برای اتصال به فلز تأثیر بگذارد.

در نهایت اکثر گریدهای آلومینیوم در زمان اتصال مشکلی ایجاد نمی کنند. اگرچه برخی ممکن است مشکل سازتر باشند و اگر نگران تأثیر درجه روی چسب هستید، با همکاران ما تماس بگیرید، آنها می توانند شما را راهنمایی کنند.

آیا باید سطح آلومینیوم را قبل از چسباندن با چسب آماده کنید؟

آماده سازی سطح عبارت خیلی خاصی نیست، پس اجازه دهید به توضیح آن بپردازیم. در این بخش، ما در مورد آماده سازی گسترده سطح صحبت می کنیم. تمیز کردن سطح (مثلا با استفاده از دستمال مرطوب) یک بخش اساسی از فرآیند اتصال است.

بنابراین، همیشه باید آلومینیوم را قبل از چسباندن تمیز کنید، اما این همه ی ماجرا نیست.

هنگامی که صحبت از آماده سازی سطح می شود، ما همیشه به شما توصیه می کنیم قبل از چسباندن، سطح وسیع تری را آماده کنید. چرا که آماده‌سازی سطح گسترده‌ تر منجر به پیوند قوی‌ تر می‌شود.

این به این دلیل است که آلومینیوم یک فلز بسیار واکنش پذیر است. این کار یک لایه محافظ از “اکسید آلومینیوم” تشکیل می دهد که بر استحکام پیوند تأثیر می گذارد.

معمولاً این لایه اکسیدی قبل از فرآیند پیوند برداشته می شود. این همان چیزی است که ما آن را “آماده سازی گسترده سطح” می نامیم. “سایش” سطح با کاغذ سنباده رایج ترین روش حذف این لایه اکسیدی است. با این حال، سایر روش‌های سایش مانند پدهای ساینده ( مانند اسکاچ های صنعتی ) نیز مناسب هستند.

سایش سطح به این روش باید بلافاصله قبل از اعمال چسب انجام شود.

انواع آلاینده ها می توانند روی سطح آلومینیوم ظاهر شوند. این آلودگی ها می توانند بر چسبندگی آن تأثیر بگذارند. استفاده از دستمال مرطوب بر پایه حلال اکثر این آلاینده ها را از بین می برد و سطح را برای اتصال آماده می کند.

برخی از چسب ها، مانند چسب های مبتنی بر پلیمر MS، حساسیت کمتری به آماده سازی سطح دارند.اما زمانی که سطح تمیز و عاری از آلاینده ها باشد، چسب های مبتنی بر پلیمر MS پیوند بهتری ایجاد می کنند. در کل آماده سازی بهتر سطح باعث ایجاد پیوند قوی تر می شود.

هرچه روال آماده سازی سطح شما گسترده تر باشد، گزینه های بیشتری در انتخاب چسب مناسب خواهید داشت.

بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم چیست؟

ما در این مقاله در مورد پروژه های کوچک و خانگی صحبت نمی کنیم. بلکه هدف ما در این مقاله پرداختن به پروژه های صنعتی بزرگی است که برای چسباندن آلومینیوم نیاز به چسب های ساختاری(استراکچرال) دارند .

در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت که کدام چسب های استراکچرال برای اتصال در شرایط مختلف بهتر هستند و مزایا و معایب آنها را تجزیه و تحلیل می کنیم.

بهترین چسب های استراکچرال برای اتصال آلومینیوم عبارتند از:

چسب های متیل متاکریلات (MMA).

چسب های اپوکسی

چسب های پلی اورتان

چسب های پلیمری MS

اکنون در مورد برخی از عواملی صحبت خواهیم کرد که ممکن است در فرآیند تصمیم گیری شما مشکل ایجاد کنند.

کدام چسب قوی تر است؟

قدرت شاید بزرگترین عامل در فرآیند تصمیم گیری باشد. چه کسی یک چسب قوی نمی خواهد؟ تمام چسب های صنعتی موجود در این لیست را می توان به عنوان چسبی “قوی” و ” استراکچرال ” طبقه بندی کرد. این بدان معنی است که آنها می توانند جای ابزار آلات مکانیکی همچون بست ها را بگیرند.

این که یک چسب قوی یا بسیار قوی انتخاب کنید به ناحیه اتصال و درجه تنش مورد نیاز پروژه شما بستگی دارد.

قوی ترین چسب برای چسباندن آلومینیوم شما یک چسب اپوکسی است .

به ترتیبِ قوی ترین تا کم استحکام ترین چسب ها نیز به صورت زیر دسته بندی می شوند:

اپوکسی ها : که می توانند آلومینیوم را با استحکامی تا 30 مگاپاسکال بچسبانند*

چسب های متیل متاکریلات : در هنگام اتصال آلومینیوم دارای استحکام 25 مگاپاسکال هستند.

پلی یورتان ها: که می توانند به قدرت 20 مگاپاسکال برسند

چسب های MS Polymer: با استحکامی تا 5 مگاپاسکال

*مگاپاسگال(MPa) یکایی است که استحکام یک چسب را ارزیابی می کند. یک مگاپاسکال معادل یک نیوتن بر میلی متر مربع (N/mm²) است. بنابراین 25 مگاپاسکال برابر با 25 نیوتن بر میلی متر مربع است.

توجه داشته باشید که برای اطمینان از رسیدن به حداکثر استحکام برای اپوکسی ها و پلی اورتان ها، باید سطح را به طور کامل آماده کنید.

کدام چسب به کمترین میزان آماده سازی سطح نیاز دارد؟

آماده سازی سطح اغلب یک کار دشوار و پر زحمت است. بنابراین ممکن است چسبی بخواهید که نیاز به آماده سازی سطح کمتری داشته باشد. چسب متیل متاکریلات (MMA) به کمترین میزان آماده سازی سطح در بین چهار چسب استراکچرال اشاره شده، نیاز دارد . چسب‌های پلیمری MS نیز کاملاً بدون پرایمر هستند، اما می‌توانند برای دستیابی به یک اتصال با استحکام کامل به یک فعال کننده نیاز داشته باشند.

این بدان معنی است که شما نیازی به سایش سطح قبل از اتصال ندارید . شما هنوز هم می توانید بدون این نوع آماده سازی سطح به یک پیوند قوی برسید. اما ما همچنان این کار را توصیه می کنیم.

قبل از استفاده از هر چسب، باید سطح را تمیز کنید . این معمولاً شامل پاک کردن سطح با یک دستمال مرطوب مبتنی بر حلال است که هر گونه آلودگی را پاک می کند و به شما اطمینان می دهد که به یک اتصال قوی خواهید رسید.

اگر بتوانید از یک فعال کننده سطحی استفاده کنید، چسب پلیمری MS بدون نیاز به سایش سطح، یک اتصال قوی ایجاد می کند.

کدام چسب سریعترین سرعت تاثیر را دارد؟

عوامل متعددی می تواند بر زمان عملکرد چسب تاثیر بگذارد . با این حال، برخی از چسب ها همیشه سریعتر از سایر چسب ها عمل می کنند.

متیل متاکریلات ها سریع ترین زمان را دارند . آنها همچنین کمترین حساسیت را به تغییر دما دارند. به این معنی که زمان تاثیر آنها ثابت خواهد بود.  MMAها دارای یک “تاثیر فوری” هستند. به این معنی که آنها به طور ناگهانی به حالت کاملاً پایدار خواهند رسید.

اپوکسی ها و پلی اورتان ها زمان تاثیر کندتری دارند که بسیار تدریجی تر است. این به عنوان “تاثیر خطی” شناخته می شود زیرا به تدریج در طی یک دوره طولانی (معمولا یک هفته) به حالت کاملاً پایدار می رسد. هم اپوکسی ها و هم پلی یورتان ها می توانند در عرض چند ساعت به قدرت حمل نسبی دست یابند. اما اپوکسی های قوی تر به زمان بیشتری برای تاثیر نیاز دارند.

می توانید با گرم کردن محیط یا آلومینیوم (ترجیحا هر دو) زمان تاثیر اپوکسی ها و پلی اورتان ها را افزایش دهید. روش صحیح برای سرعت بخشیدن به این اتفاق در برگه اطلاعات فنی تامین کننده چسب در دسترس خواهد بود.

پلیمرهای MS نیز عملکرد متفاوتی دارند. از آنجایی که آنها از رطوبت هوا استفاده می کنند، شرایط محیطی در وضعیت عملکردی آنها اثر گذار است. آنها تقریباً با سرعت 3 میلی متر در 24 ساعت عمل می کنند و بسیار مستعد تغییرات محیطی هستند. رطوبت، به طور ویژه ای بر زمان تاثیر پلیمرهای MS موثر است. اگر رطوبت کافی در محیط وجود نداشته باشد، این چسب ها تاثیر چندانی نخواهند داشت.

کدام چسب انعطاف پذیرتر است؟

انعطاف‌پذیری می‌تواند برای برخی موارد یک مزیت و گاهی یک ایراد جدی محسوب شود. مخصوصاً اگر آلومینیوم را به سازه‌ای متصل می‌کنید که قرار است به حرکت درآید (مانند برخی از قطعات یک وسیله نقلیه).

پلیمرهای ام اس انعطاف پذیرترین چسب استراکچرال هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

پلی یورتان ها نیز انعطاف پذیری بالایی دارند. هر دوی این گزینه ها قادر به مقاومت در برابر حرکات سخت خواهند بود.

به طور کلی، اپوکسی ها و MMA ها شکننده تر هستند و می توانند در معرض شکستن با حرکات شدید باشند. با این حال، می‌توانید این سیستم‌ها را تغییر دهید.  MMA ها و اپوکسی های سفارشی‌ای وجود دارند که دارای قدرت بسیار بالایی هستند اما با کمی تطابق حرکتی.

آیا می توانید خطرات ناشی از چسب انتخابی خود را به درستی مدیریت کنید؟

بسته به کاربرد شما، خطراتی که ممکن است سلامتی شما را دچار مخاطره کند می تواند نقش مهمی در تصمیم گیری شما داشته باشد.

شما باید چندین عامل را در نظر بگیرید:

حجم چسبی که استفاده می کنید

روش استفاده (دستی یا ماشینی)

تهویه موجود در محل کار

مهارت استفاده از چسب

در دسترس بودن و هزینه ی تجهیزات حفاظت فردی

اطلاعات مربوط به مخاطرات سلامتی به راحتی در برگه داده های ایمنی (SDS) در دسترس است.  SDSهمچنین دستورالعمل هایی را برای استفاده صحیح، نگهداری و دفع محصول ارائه می دهد.

اما، ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید؛ “این خطرات چیست و کدام چسب ها خطرات بیشتری نسبت به سایرین دارند؟”

بیایید با چسب های پرخطر شروع کنیم. هنگام چسباندن آلومینیوم، اپوکسی ها و چسب های مبتنی بر پلی اورتان معمولاً شدیدترین خطرات را برای سلامتی دارند.

رزین اپوکسی یک حساس کننده پوست است. به این معنی که قرار گرفتن در معرض آن به صورت مکرر می تواند منجر به درماتیت تماسی شود که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، هاردنر آمینی که در استفاده از چسب های اپوکسی استفاده می شود، می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود.

پلی یورتان ها نیز حاوی ایزوسیانات هستند که باعث تحریک پوست، چشم و دستگاه تنفسی می شود که می تواند بسیار خطرناک باشد.

رزین اپوکسی و چسب های مبتنی بر پلی اورتان می توانند با رعایت برخی نکات برای استفاده بی خطر باشند . با اقدامات کنترلی صحیح می توانید خطرات احتمالی را کاهش دهید. استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت فردی، داشتن تهویه مناسب و نظارت بر سلامت همگی نمونه هایی از روش های کنترلی هستند.

روش های کنترلی از چسبی به چسب دیگر متفاوت است زیرا همه پلی اورتان ها و اپوکسی ها خطرات سلامتی یکسانی ندارند.

چسب های مبتنی بر متیل متاکریلات معمولاً برای سلامتی خطرناک نیستند. با این اوصاف، تنفس در بخار متیل متاکریلات می تواند باعث تحریک ریه، سرفه و تنگی نفس شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت حتی می تواند باعث تجمع مایع در ریه ها شود.

هنگام استفاده از این چسب های پرخطر، تهویه خوب ضروری است .

علاوه بر این، چسب های مبتنی بر MMA می توانند بسیار قابل اشتعال باشند و بوی مشخصی داشته باشند. این بو سمی نیست، اگرچه می تواند یک تجربه کاملاً ناخوشایند باشد.

پلیمرهای MS به مراتب کمترین خطر را دارند. آنها هیچ خطری برای سلامتی که شما باید از آن آگاه باشید، ندارند.

هنگام چسباندن آلومینیوم چه فاکتورهای دیگری را باید در نظر بگیرید؟

چند فاکتور دیگر وجود دارد که باید قبل از انتخاب چسب مناسب آنها را در نظر بگیرید.

برخی از چسب ها گرمادهی بسیار بالایی دارند. در حالی که ممکن است فکر کنید این یک خطر برای سلامتی است، اما بیش از این است. می تواند عامل بسیار مهمی باشد. به عنوان مثال، شما نباید از MMA در حجم زیاد استفاده کنید.

هنگامی که از چسب های مبتنی بر MMA در حجم های زیاد استفاده می شود، واکنش گرمازا می تواند آنقدر قابل توجه باشد که گرمای تولید شده آسیب قابل توجهی ایجاد کند. علاوه بر این، چسب از نظر شیمیایی تغییر خواهد کرد و ممکن است مطابق انتظار عمل نکند. هیچ کس این را نمی خواهد، بنابراین توصیه ما این است که در صورت ضرورت، از چسب دیگری در حجم زیاد استفاده کنید.

چسب های مبتنی بر پلی اورتان و اپوکسی نیز گرمازا هستند، اما نه به اندازه ی MMA ها. بنابراین، این گرمادهی بیشتر چیزی است که باید از آن آگاه بود تا چیزی که نگران کننده باشد.

آخرین نکته ای که باید در نظر گرفت مقاومت شیمیایی و مقاوت در برابر آب است. در حالی که تمام چسب های استراکچرال موجود در این مقاله دارای مقاومت شیمیایی و رطوبتی خوبی هستند، اپوکسی ها تا حد زیادی بهترین مقاومت را دارند .

چگونه متوجه شوید که کدام چسب برای شما بهتر کار می کند

برای ما بسیار دشوار است که بگوییم کدام گزینه برای انتخاب بهترین چسب برای چسباندن آلومینیوم شما بهتر است بدون اینکه شرایط خاص شما را بدانیم. به عنوان متخصص چسب، ما به شما می گوییم که با چسب چه کاری می توانید انجام دهید. با این حال، ما درک می کنیم که هر موقعیتی بسیار متفاوت است.

عوامل مختلفی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، رایج‌ترین عوامل مورد نیاز برای تولیدکنندگان و شرکت‌های ساختمانی هستند. آنها اغلب قادر به تعیین آنچه می خواهند (مانند چسبی با بالاترین استحکام) هستند و می توانند بر اساس آن تصمیم خود را بگیرند.

بنابراین، شما باید بتوانید بر اساس عواملی که در بالا توضیح داده شد، تعیین کنید که کدام گزینه برای شما بهتر است. اما همیشه به این آسانی نیست. شما باید بدانید که چگونه چسب مناسب را برای کاربرد خود انتخاب کنید .

اگر نیاز به مشاوره با یک متخصص چسب دارید، می‌توانید با یکی از اعضای تیم ما تماس بگیرید . آنها می توانند شما را در مورد بهترین چسب باندینگ آلومینیوم برای کاربرد مورد نظرتان راهنمایی کنند.